Jelena Balić: U Dalmaciji se mogu samo slikati

Jelena BalićJelenu Balić nije lako dovesti pred novinarski notes. Ne zato što je njoj, možda, milija druga strana reporterske profesije, nego je doslovce rastrgana od posla. S jednog snimanja 'skače' na drugo, otvara i zatvara (vlastite) izložbe, a sve to uz aktivno studiranje grafičkog dizajna. Kao da je u pitanju vremešna rutinerka, a ne 22-godišnja djevojka iz Dugog Rata. S foto-aparatom u ruci i konstantnom potragom za dobrim kadrom u oku. Jelena je 'in', u to nema nikakve sumnje, jednako kao što nema sumnje ni da će posjetitelji njene recentne izložbe u zagrebačkom Kinu "Europa" s oduševljenjem otrčati 'Puni krug'. - Kući se planiram vratiti tek kad zaradim dovoljno novca za bezbrižan život. Teško mi to pada, no trenutačno sam ipak preambiciozna - kazala je naša dugoraćanka nedavno u razgovoru za dalmatinski tjednik "Vrime" ...


MLADA DUGORAĆANKA GRADI FOTOGRAFSKU KARIJERU ODUŠEVLJAVAJUĆI ZAGREBAČKU PUBLIKU I POSLODAVCE


JELENA BALIĆ


„Lee mi je ukrao fotku za svjetsku kampanju“


Piše: Ana Bacinger / Fashion.hr
Izvor: Fashion.hr

Link: http://www.fashion.hr/vijesti/modne-ikone/intervju-mjeseca/intervju-jelena-balic


Jelena BalićSa 17 godina kupila je svoj prvi fotoaparat jer je listajući časopise i surfajući netom bila oduševljena mogućnostima fotoaparata i same fotografije. Fotografija joj omogućuje da puno intenzivnije i zanimljivije doživljava život i svijet oko sebe.  Njezine su fotografije dosad krasile časopise Story, Extru, Globus, Večernji list, Slobodnu Dalmaciju, DigitalFoto, no najviše pozornosti pridobila je fotografijom koja je obišla cijeli svijet u Lee kampanji.

Fotografiju koju je Jelena nazvala „Krik i Bijes" maznuo je neki Bugar, a brend  Lee iskoristio za svoju kampanju „Make history". O cijeloj situaciji sa Lee brendom, ljubavi prema fotografiji i ostalim zanimljivostima vezanim uz fotografiju porazgovarali smo sa mladom i talentiranom Jelenom Balić.

Tvoja fotka dječaka koji vrišti uzeta je sa stranice i korištena za Lee kampanju „Make history" diljem svijeta. Kako si se osjećala kad si to saznala i što si poduzela?

Cijela priča počela je kada mi je jedna prijateljica čestitala na objavi fotografije u i-D časopisu. Nisam znala o čemu priča, a ona me uvjeravala da je to baš moja fotka. Otišla sam po tadašnji broj i-D -a i fotografija mi je stvarno bila unutra - cropana, interpolirana, razvučena preko dvije strane, doslovno uništena. Šlag na kraju je bio tekst ispod nje koji je potpisivao nekog Bugara.

Bila sam šokirana, nije mi bilo jasno kako se to moglo dogoditi. Nedugo nakon toga počeli su mi stizati pozivi i mailovi da je objavljena i u Vogue-u, Dazed and Confused-u; na plakatima diljem Atene... I što sam poduzela? Jedino što se dalo poduzeti, angažirala odvjetnika i čekala rješenje cijele priče. Nažalost, i dalje ga čekam, ali nadam se ne zadugo. Žalosno je da se ovakve stvari događaju, pogotovo kada je u pitanju jedna ozbiljna, velika firma.

 

foto Jelena Balić

 

Ok, idemo na ljepše teme. S kojim dizajnerima si surađivala? Kako ti se sviđa raditi modne fotografije?

Modne fotografije su mi trenutno najizazovnije. Nažalost, teško ih je raditi bez dobre produkcije, koja zahtijeva prvenstveno puno novaca, a do njih nije baš lako kada imate 20 godina i student ste. Također se jako teško ubaciti u ovaj uski krug fotografa koji odrađuju praktički sve modne editorijale koji se produciraju u Hrvatskoj, no eto imam vremena, i nadam se da ću ga iskoristiti najbolje što mogu uz uvjete kojima trenutno raspolažem. Do sada sam radila  fotografije za Envyroom, Zorana Aragovića, Stjepana Ćuku, Ðorđa Smajlovića...

 

foto Jelena Balić

 

Koje si sve poznate osobe fotkala i s kim ti je bilo najljepše raditi? Što najviše voliš fotkati?

Fotkala sam Idu Prester, Gordana Kožulja, Ivu Bagić, Katarinu Rautek. Na ovaj drugi dio pitanja stvarno ne znam što da kažem, svi su bili jako pristupačni i simpatični, još nikada nisam doživjela neko neugodno iskustvo ili atmosferu na snimanju, bilo to s poznatima ili ne.

Najviše volim fotkati ljude, da definitivno ljude. Uvijek mi je bio, a vjerojatno će zauvijek i biti najveći izazov jednostavnim portretom izvući „ono nešto" sa svakog lica.

Volim interakciju s ljudima, volim život i živo, zato me mrtva priroda i pejsaži nikad nisu posebno interesirali. Dobra fotka pejsaža mi uvijek može biti bolja sa prisustvom života u njoj. 

Nedavno je otvorena izložba mladog frizera Maria Treščeca, „Ispod kose"  za koju je fotografije radio Šime Eškinja. U Hrvatskoj su fotke izazvale burne reakcije. Što ti kao fotograf misliš o tome?

Fotografije s te izložbe pristojni su portreti lijepih žena koje pokazuju malo gole kože. U tom ne vidim nikakav okidač za izazivanje baš burnih reakcija, premda i dalje živimo u većinski konzervativnom okruženju.

 

foto Jelena Balić


Druga je stvar što su modeli s fotografija osobe iz javnog života pa se fotografije i frizure stavljaju u drugi plan. Opet je to dvosjekli mač, jer da su tu umjesto Danijele i Zrinke bile neke dvije nepoznate cure, sigurno se o izložbi ne bi ovoliko pričalo, pa koliko god da distraktiraju od izvornog cilja fotografija, lijepo ih promoviraju.

Te fotografije su odmah povezali s fotografijom slavnog američkog fotografa Richarda Avedona iz devedesetih godina. Sam fotograf Šime Eškinja je priznao da mu je ona poslužila kao inspiracija. Misliš li da je danas teško biti originalan? Odakle ti crpiš inspiraciju?

Danas uopće nije čudno da se djela kopiraju i prerađuju, pa ne samo u fotografiji, već u svim oblicima umjetnosti. Teško je izmisliti nešto posve novo, a kad se to i dogodi proširi se svijetom u roku nekoliko sati i odmah eto 50 ljudi koji rade varijacije na temu.

Također, došli smo do trenutka kada nam se čini da fotografi niču kao gljive poslije kiše. Ta branša se popularizirala, a i cijene opreme su sve pristupačnije. Svi traže svoje mjesto pod suncem i imaju potpuno pravo na to, ali neke granice ipak postoje i ne bi ih trebalo prelaziti.

 

foto Jelena Balić

 

Definitivno je teško danas biti originalan, no bolje biti i prosječan, a svoj, nego se uzdisati u visine nečijom tuđom zaslugom. Što se konkretno spomenute fotografije tiče, mislim da se ne bi trebala dizati neka buka oko tog.

Svi mi imamo neku inspiraciju i interpretiramo je na svoj način. U ovom slučaju je oko te inspiracije izrađena odlična serija fotografija, ne samo ta jedna. Pa i moda neprestano inspiraciju traži u prošlosti, bit je ipak usred te interpretacije iznenaditi nečim novim.

Ja svoju inspiraciju najčešće pronalazim u onim prijelaznim trenucima između jave i sna, kad me mašta ponese u tišini moje sobe. Nalazim je i na licima ljudi koji me okružuju.

U svijetu fotografi prelaze granice, njihovi editorijali i reklame često su zabranjivani. Uzmimo za primjer reklamne spotove CK-a,  u kojem se u zadnjem sugerira grupni seks, ili fotografije Terry Richardsona, Stevena Kleina... Smatraš li da pretjeruju ili je to umjetnost koju mi jednostavno ne shvaćamo?

Svi znamo za onu staru "sex sells". Uvijek će biti tako. Što neobičnije i šokantnije radove imate, više ljudi će ih zapaziti i pričati o njima. Ne smatram da pretjeruju, imaju svoj izričaj i drže se njega. Očito im i ne ide loše (smijeh). Nije lako ni zadobiti povjerenje modela u tolikoj mjeri da vam dopuste da radite od njega što želite.

Sada, koliko je to umjetnost, to je ipak pitanje ukusa, no što se tiče primarnog cilja tih fotografija ili videa, a to je prodaja robe, sigurno je da taj princip pali. Šokiranje izaziva određenu senzaciju, još više potpaljenu medijima, i na taj način o samoj kampanji sazna puno više ljudi, a svi vole zabranjeno voće.

 

foto Jelena Balić

 


Jelena
je trenutno na trećoj godini grafičkog dizajna i primarni cilj joj je završiti fakultet. Razmišlja o odlasku u Pariz, a prvenstveno se vidi se u modnoj i reklamnoj fotografiji i, mada bi se jako htjela pokušati probiti vani, nema ništa protiv toga da zauvijek ostane u Hrvatskoj.

Naravno ukoliko bi bilo posla.

 

Jelena Balić
Jelena Balić

 

 
MLADA DUGORAĆANKA GRADI FOTOGRAFSKU KARIJERU ODUŠEVLJAVAJUĆI ZAGREBAČKU PUBLIKU I POSLODAVCE


Jelena Balić:

U Dalmaciji se mogu samo slikati


Kući se planiram vratiti tek kad zaradim dovoljno novca za bezbrižan život. Teško mi to pada, no trenutačno sam ipak preambiciozna


Piše: Doris Katušić / Vrime
Izvor: vrime.hr


Online fotografski časopis BLUR magazine je, u suradnji s kinom   Europa, pokrenuo program 'Puni krug', čiji je cilj omogućiti mladim fotografima prostor za izlaganje i pri tom im osigurati medijsku podršku. Smatram da je ovo jako dobar projekt prvenstveno zato što u Hrvatskoj ne postoji specijalizirana fotogalerija osim fotogalerije Lang u Samoboru.

 

foto Jelena Balić

 

Postavlja se, naravno, pitanje je li uopće pametno izlagati u prostorima koji za to nisu specijalizirani, nisu galerije, ali mislim da to nikom ne može škoditi. Kino Europa, uostalom, ima tradiciju i na odličnoj je lokaciji.

Vama je prvoj pripala čast izlagati...

-  Urednik Blura odavno poznaje moj rad. U dva tjedna smo se dogovorili i složili izložbu koja se sastoji od portreta i modne fotografije. Poanta je bila napraviti nekakav presjek mog dosadašnjeg portfolija. Zbog kratkog  roka  nije  bilo  ni  moguće napraviti novu seriju fotografija.

Vrlo ste mladi, a već ste 'ime' na fotografskoj sceni. Neki pokušavaju cijeli život, pa ne uspiju. Je li to zasluga talenta ili sreće?

-  Ovisi. Ako namjeravaš komercijalno uspjeti, bitno je poznavati prave ljude, imati dobre veze te, naravno, kvalitetnu opremu. No, isto tako, znam puno fotografa koji imaju super opremu, a ne rade dobre fotografije.

 

foto Jelena Balić

 

Najbolji fotografi će znati napraviti dobru fotografiju i s mobitelom. A zato je potreban talent. Meni moja oprema omogućava tek da korektno izvedem što trebam, no znam je koristiti i izvući ono najbolje iz nje. Naravno, sreća je bitna, no ne postoji ta sreća koja će se dogoditi ako ti ležiš i ništa ne radiš.

Osjećate li ljubomoru ili podcjenjivanje kod starijih kolega? I kolegica, naravno.

-  Ne vjerujem da ima toga, barem ja nešto slično nisam primijetila. U fotografiji je jedino problem što dosta fotografa krije svoje tehnike kao zmija noge. Ja ne vidim smisla u tome jer danas je ionako sve već napravljeno. Teško ćeš izmisliti nešto novo, a ako i izmisliš, vrlo brzo će te netko iskopirati.

Ja sam počela s fotografijom preko foto-sajtova, i kroz to sam upoznala dosta fotografa i naučila dosta stvari. Svi smo pomagali jedni drugima. Netko bi našao modela, pa bi nas troje išlo slikati, također, nikad nije bio problem posuditi nešto od opreme.

 

foto Jelena Balić

 


Maru je milina gledati

Malo je žena koje se profesionalno bave fotografijom. Je li muškarcima lakše uspjeti? Postoji li uopće razlika između muškog i ženskog načina fotografiranja?

- Rekla bih da je omjer u Hrvatskoj negdje 30 prema 70 u korist muškaraca kojima nije lakše uspjeti već se ustalilo mišljenje da je to muška profesija. No, žene su danas sve moćnije i mogu raditi sve poslove.

Što se tiče razlike u načinu fotografiranja, razlika je ponajprije u estetici koju žena primjećuje i za koju muškarac nema 'oko'.

Nešto kao odnedavno 'raspjevana zvijezda' Mare Milin?

-   Jako mi se sviđa njen rad. Ona ima neku svoju prepoznatljivu crtu kojoj, valjda, teže svi fotografi. Bitno je za fotografa da odradi posao za koji ga angažiraju, ali da svejedno ostavi pečat prema čemu se razlikuje od milijuna ostalih. Ona to uspijeva, čak i sad kad se s filma prebacila na digitalnu fotografiju. Kad gledam njene fotografije za većinu mogu reći to je Mare Milin, bez da znam da su to njene fotografije.

Imate li vi svoj pečat?

-  Iskreno, ne znam. Još sam premlada i nisam došla do te granice. Pečat često ostavljaš i zbog određenog dijela opreme koju najčešće   koristiš ili zbog načina obrade u Photoshopu, a da dođeš do toga treba proći određeno vrijeme da isprobaš sve što postoji i da vidiš što ti najbolje leži. Onda se toga držiš i variraš na temu.

Iako, pitala sam neke ljude bi li prepoznali moju fotografiju, a da ne znaju da je moja, i većina ih je odgovorila kako bi je prepoznali. No, ni sami nisu znali objasniti zašto.



Uskoro više...

 

foto Jelena Balić

Povezani članci

Who's Online

We have 145 guests and no members online